Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskus, eli LEO, on
julkaissut elämystuottajan käsikirjan. Kirjassa esitellään elämyskolmio jonka avulla
tuotteesta voidaan tehdä elämystuote, mikäli kaikki kolmion elementit otetaan
huomioon.
Kuva: Tarssanen, S. (toim). 2009. Elämystuottajan käsikirja. 6.painos. LEO Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskus. Rovaniemi.
Tämän kertainen blogikirjoitukseni testaa
kirjoituspöytätyönä tämän teorian. Eli voiko jostain verkossa olevasta - tylsästäkin
- asiasta tehdä elämyksellisen elämyskolmion oppien mukaisesti?
Muutaman minuutin sattumanvaraisen poukkoilun jälkeen
päädyin tähän: Verkostojohtamisen opas: Verkostotyöskentely sosiaali- ja terveysalalla. En tiedä teistä, mutta omista lähtökohdista katsoen voisin
todeta, että ei ole ensimmäisenä lukulistallani.
Tylsästä oppaasta elämykseksi
Kuvan mukaisesti elämyskolmio sisältää kuusi eri
elämyksen elementtiä näiden ollessa yksilöllisyys, aitous, tarina,
moniaistisuus, kontrasti ja vuorovaikutus. Malli esittää, että todennäköisyys
asiakkaan kokemaan elämykseen kasvaa, jos tuotteeseen sisällyttää kaikki kuusi
elementtiä. Töihin siis.
Yksilöllisyys
Yksilöllisyys synnytetään kustomoinnin avulla.
Esimerkkimme oppaan voisi laittaa pdf:n sijaan suoraan selaimeen ja siellä
muutamien kysymysten avulla muokata sisällön. Esim. ”oletko johtaja, päällikkö
vai esimies. Toimitko julkisella vai yksityisellä sektorilla, tms.
Aitous
Ollakseen aito, oppaan opetusten pitää olla kytköksissä
tosielämään. Ei monimutkaista kapulakieltä todellisuudesta irrallaan olevista
tilanteista, vaan oikeita oppeja oikeasta elämästä.
Tarina
Tarina liittyy
läheisesti tuotteen aitouteen. Oppaan sisältöä voisi viedä eteenpäin esim.
alalla toimivan työntekijän tarinan avulla. Kuvaus siitä miten
verkostotyöskentely edistää esimerkin työntekijän uraa ja samalla koko
työyhteisön hyvinvointia. Ja tähän tietenkin pitäisi sisällyttää draaman kaari
- vaikeuksien kautta voittoon.
Moniaistisuus
Sen sijaan, että opas on passiivinen pdf, voisi sen
sisällöt muokata äänitteiksi, videoiksi, liikkuviksi grafiikoiksi, jne.
Kontrasti
Kontrastilla
tarkoitetaan erilaisuutta asiakkaan näkökulmasta. Kontrastia voitaisiin
tuoda ainakin kahdella tavalla. Tuomalla esimerkkejä sosiaali- ja terveysalan
ulkopuolelta tai vaihtoehtoisesti esittää huonoja esimerkkejä
verkostoitumisesta.
Vuorovaikutus
Vuorovaikutus on netin helpoin palanen. Oppaan sisällöt
voisi helposti sitoa sosiaaliseen mediaan, lisätä linkkejä eri paikkoihin ja
kannustaa vuoropuhelua. Jos opas on vain staattinen pdf, jää rikastuttava ja
mahdollisuuksia luova sosiaalisuus ja vuorovaikutteisuus kokonaan
saavuttamatta.
Vuorovaikutusta voi olla muiden lukijoiden kanssa, mutta
myös itse oppaan kanssa. Tämä vuorovaikutus voitaisiin toteuttaa pelin avulla. Esimerkiksi
opetuksellinen ”tietovisa” tyyppinen peli jossa peli kommentoisi vastauksia ja
toisi lisätietoa pyydetyistä asioista olisi loistava mahdollisuus lisätä
vuorovaikutuksen kokemista. Oppaan ”lukija” muuttuisi passiivisesta
vastaanottajasta aktiiviseksi toimijaksi.
Harjoituksen lopputulos
Verkon sisältöjä voi edellä tehdyn testin mukaan muuttaa
elämyksellisemmiksi. Uskon oikeasti, että esimerkkimme opas olisi opettavaisempi,
elämyksellisempi ja jopa henkilökohtaisia muutoskokemuksia tarjoava, jos se
olisi mietitty läpi elämyskolmion oppien mukaisesti.
Picture:NZOne_SkyDiving_10: Michael Napoleon, mnapoleon, |
Mutta pystyykö verkko tuomaan ihmisille samanlaisia
elämyksiä, kuin vaikka laskuvarjohyppy etelänapamantereella suussa shampanjaa
ja kaviaaria?
En usko.
Uskotko sinä?
Kursivoidut kohdat ovat suoria lainauksia Tarssasen
toimittamasta elämystuottajan käsikirjasta.
Toivon todella, että ko. eepoksen tekijät (ja muut vastaavia tehtailevat) lukevat tämän analyysisi!
VastaaPoista