Ihan ensi alkuun pahoittelen tämänkertaisen
blogipostaukseni pituutta. Se on pitkä, mutta tästä saa syyttää opettajaa –
näitä asioita kun ei voi köykäisesti käsitelläJ
Valmismatkalaki
Yritys joka paketoi matkoja – eli yhdistää majoituksen,
kuljetuksen tai muun palvelun kuten ohjelmapalvelun, kuuluu valmismatkalain
piiriin. Matkan tulee kestää yli vuorokauden tai sisältää yöpyminen. Näin ollen
päiväretki ei ole valmismatkalain piirissä. Myöskään satunnainen matkan
paketointi ei kuulu lain piiriin. Kyseisen yrityksen pitää rekisteröityä
valmismatkaliikkeen harjoittajaksi kuluttajavirastoon. Myös yritys joka
välittää paketoituja matkoja kuuluu valmismatkalain piiriin.
Yksi keskeisimpiä asioita laissa on vakuus.
Matkanjärjestäjän on asetettava maksukyvyttömyytensä varalta Kilpailu- ja
kuluttajavirastolle sen hyväksymä vakuus sen varalta, että esim. asiakkaalle
pitää järjestää uusi lento, majoitus tai palauttaa rahaa.
Valmismatkalakiin kuuluu mm. seuraavanlaisia asioita
- Markkinoinnin paikkansapitävyys
- Matkan peruuntuminen ja hinnanmuutokset
- Matkustajan oikeus peruuttaa matka
- Matkanjärjestäjän avustamisvelvollisuus esim. sairastapauksen yhteydessä
- Vahingonkorvaus
Ja nyt kaikki tytöt ja pojat; tarkkana kuin porkkana!
Toisin kuin nopeasti googlettelemalla saattaisi asiasta saada käsityksen,
dynaaminen paketointi ei kuulu valmismatkalain piiriin:
”Edellä 1 momentissa tarkoitettua yhdistelmää pidetään
etukäteen järjestettynä, jos elinkeinonharjoittaja suunnittelee ja kokoaa
yhdistelmän ennen sopimuksen tekemistä tai sopimusta tehtäessä joko omasta
aloitteestaan taikka matkustajan tai matkustajaryhmän aloitteesta heidän
toivomustensa mukaisesti. Yhdistelmää ei pidetä etukäteen järjestettynä, jos matkustaja
tai matkustajaryhmä itse suunnittelee ja kokoaa yhdistelmän erikseen saatavilla
olevista osista. Tällaista yhdistelmää ei pidetä valmismatkana, vaikka
yhdistelmän kokoamisessa käytetään hyväksi elinkeinonharjoittajan esittelemiä
vaihtoehtoja tai tarjoamia varausjärjestelmiä.” – Ote valmismatkalaista
Kuluttajasuojalaki
Tässä suora lainaus Laki24
sivuilta: ” Kuluttajansuojalaki on
keskeinen tavallista ihmistä koskeva laki. Kuluttajansuoja tulee usein esille
esim. koti- ja postimyynnin tilanteissa. Se käsittää kuitenkin kaiken
kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välisen kaupankäynnin. Kuluttajaoikeus
pitää sisällään siten mm. kiinteistönvälityksen, kuluttajan kaupan,
kulutusluotot, tuoteturvallisuuden, taloelementtien kaupat ja valmismatkat.”
Laki on pitkä kuin nälkävuosi, mutta perusasiat pitää
olla yrittäjällä tiedossa. Laki on lähtökohtaisesti ja nimensä mukaisesti
kuluttajan suojaksi. Laki näkeekin kuluttajan heikompana osapuolena yrittäjään
nähden. Näin ollen yrittäjällä on
useimmissa tapauksissa velvollisuus toimia tietyllä tavalla ja riitatapauksissa
todistamistaakka on yrittäjällä. Laki mm. säätelee sopimusehtoja niin, että
vaikka yrittäjä ja asiakas olisivat tehneet sopimuksen, eivät lain vastaiset
sopimusehdot ole päteviä. Hmm… Tämä nyt kuulostaa itsestäänselvyydeltä. Tätä
kuitenkin tarkoittaa kuluttajansuojalain pakottavuus, eli kuluttajansuojalaki
on pakottava lain säännös.
Tietosuoja
verkkokaupassa
Kuningas Wikipedia
määrittelee tietosuojan: "Tietosuoja
on ihmisten yksityisyyden kunnioittamista ja suojelemista oikeudellisia
säännöksiä noudattavien periaattein ja toimintakäytännöin."
Henkilötietolaissa on määritelty henkilön oikeudet
liittyen tietosuojaan. Nämä oikeudet ovat:
-
tiedonsaantioikeus, eli oikeus saada tietää mitä tietoja verkkokauppa kerää,
kuka tietoja käsittelee, mitä varten ja miten tiedot on suojattu.
-
tarkastusoikeus, eli oikeus saada tietää mitä tietoja verkkokauppa on
henkilöstä kerännyt
- oikeus saada
tiedot korjatuksi, eli oikeus saada korjata rekisterissä olevat virheelliset
tiedot
-
kielto-oikeus, eli oikeus kieltää tietojen käyttö markkinointiin, etämyyntiin,
suoramainontaan sekä tutkimuksiin
Kaikki tiedot
tietosuojasta tulee löytyä verkkokaupan rekisteriselosteesta. Sivuilla
pitää olla myös tieto evästeiden käytöstä, jotka ovat verkkokaupan toiminnan
kannalta usein välttämättömiä.
Tässäpä vielä ote henkilötietolaista (32 § ): ” Rekisterinpitäjän on toteutettava tarpeelliset tekniset
ja organisatoriset toimenpiteet henkilötietojen suojaamiseksi asiattomalta
pääsyltä tietoihin ja vahingossa tai laittomasti tapahtuvalta tietojen
hävittämiseltä, muuttamiselta, luovuttamiselta, siirtämiseltä taikka muulta
laittomalta käsittelyltä. Toimenpiteiden toteuttamisessa on otettava huomioon
käytettävissä olevat tekniset mahdollisuudet, toimenpiteiden aiheuttamat
kustannukset, käsiteltävien tietojen laatu, määrä ja ikä sekä käsittelyn
merkitys yksityisyyden suojan kannalta”
Tässä vielä oiva tietosuojan ja tietoturvan ”tee se itse” tarkistuslista.
Etämyyntisäännökset
Ote Kuluttajaviraston sivuilta:
”Etämyynti on kaupankäyntiä, jossa ostaja ja myyjä eivät ole samanaikaisesti läsnä. Kauppa ja sitä edeltävä markkinointi tapahtuu kokonaan sähköpostilla, puhelimella tai muilla viestintävälineillä. Tyypillistä etämyyntiä ovat puhelinmyynti, postimyynti ja verkkokauppa.
Etämyynnissä on poikkeussääntöjä normaaliin kaupankäyntiin nähden, esimerkiksi valtaosaa tuotteista koskee kaupan peruuttamisoikeus. Kaikilla etämyyntituotteilla ei ole peruutusoikeutta ja peruutusoikeus vaihtelee maittain, joten sopimusehdot kannattaa aina lukea tarkkaan."
Näitä säännöksiä ovat:
-
kuluttajan oikeus saada vahvistus tehdystä
tilauksesta
-
Toimituksenviivästymiseen liittyvät säännökset
ja kuluttajan oikeudet
-
Peruuttamisoikeus (johon sisältyy myös esim.
majoitukseen ja vapaa-ajan palveluihin liittyviä ehtoja)
-
Peruuttamiseen ja palauttamiseen liittyvät
käytännöt
Muotovapaus
Nettilaki
–sivuston mukaan muotovapaus on seuraavaa: ”Suomessa
vallitsee pääsääntöisesti muotovapaus sopimusten osalta. Tämä tarkoittaa, että
sopimukset ovat sitovia riippumatta siitä, onko ne tehty kirjallisesti vai
suullisesti.”
Kun etämyyntiä tehdessä ei voida tehdä kirjallista
sopimusta allekirjoituksineen, sovelletaan tätä edellä mainittua muotovapautta.
”Oikeustoimilain mukaisesti sopimus katsotaan
syntyneeksi, kun sopimuksen tekemistä koskevaan tarjoukseen on saatu hyväksyvä
vastaus. Tehdyn tarjouksen tulee olla täsmällinen ja yksilöity, jonka vastaanottaja
voi yksiselitteisesti hyväksyä tai hylätä.” (elearn)
Sähköisessä maailmassa jää helposti todennettava jälki sopimuksesta – sähköposti, maksettu kauppasumma tai klikki varauslomakkeessa. Näin ollen sopimus on helpohkoa todentaa, mikäli sopimuksesta syntyy ristiriitatilanne asiakkaan ja toimittajan välillä.
Lähteet:
Laki valmismatkaliikkeistä Finlex
Valmismatkalaki Finlex
Kuluttajansuoja Laki24
Kuluttajasuojalaki Finlex
Kuluttajaviraston tietoa kuluttajasuojalaista Kuluttajavirasto
Muotovapaus Nettilaki
Etämyynti Kuluttajavirasto
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti