Capgeminin
selvityksessä ”The Digital Advantage – How digital leaders outperform their
peers in every industry” tuodaan esille neljä eri kypsyysastetta yrityksen
digitaalisessa toiminnassa.
Digitaaliset
aloittelijat ovat sellaisia yrityksiä, jotka eivät ole tietoisia
digitaalisista mahdollisuuksista tai eivät edistä asiaa suunnitelmallisesti.
Digitaaliset muodin
perässä kulkijat ottavat erilaisia digitaalisia työkaluja aktiivisesti
käyttöönsä, mutta eivät tee sitä kovin suunnitelmallisesti. Yritys saattaa
kuvitella olevansa tehokas digitaalisten työkalujen hyödyntäjä, mutta
käytännössä tuhlaa resursseja.
Digitaaliset
konservatiivit tekevät tarkkoja suunnitelmia ja haluavat käyttää
resurssinsa tehokkaasti ja turvallisesti. Tästä voi seurata kuitenkin hyvien
mahdollisuuksien menettäminen.
Digirati, eli
digitaalisen maailman hyvin hallitsevilla on selkeä visio, hyvä johtaminen ja
kyky hyödyntää uusinta teknologiaa.
Luonnollisesti yrityksen pitäisi olla viimeisessä
ryhmässä, eli siinä ryhmässä joka ymmärtää digitaalisen maailmaan
mahdollisuudet sekä johtaa tätä jatkuvaa muutosta tehokkaasti. Sähköisen
liiketoiminnan strateginen suunnittelu vaatii siis tietämystä (koko ajan
muuttuvista) mahdollisuuksista sekä tehokasta johtamista, jotta näistä mahdollisuuksista
saadaan kilpailuetua suhteessa muihin. Miten sitten yrityksen visio, eli
liiketoiminnalliset tavoitteet liittyvät tähän? Itse teknologia ei saa koskaan
olla itseisarvo, vaan työkalu visioon pääsemiseksi - samalla tavalla kuin
henkilöstöpolitiikka tai tehokas tutkimus.
Eli vastaus kysymykseen, mikä merkitys yrityksen visiolla
on sähköisen liiketoiminnan strategisessa suunnittelussa, on että visio
on visio ja sähköisen liiketoiminnan strategia on yksi työkalu visioon
pääsemiseksi.
E-strategia ja e-strategian
sisältö
Jotta yritys olisi tässä digirati kategoriassa, tarvitaan
e-strategia. Strategia on työkalu joka kertoo sen polun jota noudattamalla
päästään haluttuun lopputulokseen – tässä tapauksessa digitaalisten
mahdollisuuksien maksimaaliseen hyödyntämiseen ja siten maksimaalisen
tehokkuuden ja kilpailuedun saavuttamiseen.
Samainen Capgeminin selvitys listaa neljä oleellista käytäntöä,
joiden avulla haluttuun e-strategian lopputulokseen päästään.
1. Vision
muokkaus
Yrityksen tulee ymmärtää mitä
se tekee. Ranskan Keltaiset Sivut tekivät ennen paksua kirjaa – nykyään se yhdistää
pieniä yrityksiä ja asiakkaita. Eli fokus välineestä (kirja) siirrettiin välineen
tuomaan lisä-arvoon (yritysten ja asiakkaiden yhdistäminen).
2. Sähköisen
liiketoiminnan johtaminen
Yrityksellä pitää olla selkeä
sähköisen liiketoiminnan johtaminen ja vastuutaho.
3. Osallistaminen
Kaikkien yrityksessä pitää
ymmärtää visio ja olla sen takana. Muutos ja uusien sähköisten toimintatapojen
käyttöönotto voi olla haasteellista jos henkilöstö ei ymmärrä miksi näin
toimitaan.
4. Digitaalisuuden
ja liiketoiminnan yhteys
Nämä kaksi asiaa pitää toimia
saumattomasti yhteen. Kuten todettu – digitaalisuus ei ole irrallinen
kokonaisuus vaan työkalu liiketoiminnan tavoitteisiin pääsemiseksi.
Summa summarum
E-strategian tulee siis vähintäänkin sisältää seuraavat
asiat:
-
Visio – mitä yritys tekee ja mihin se haluaa
päästä
-
Vastuutahot ja tehokkaan johtamisen
-
Kaikkien toimijoiden osallistamisen
-
Selkeän kytkennän liiketoimintaan
Strategiassahan on perinteisesti:
-
Nykytila (esim SWOT analyysia hyödyntäen)
-
Tavoite
-
Toimenpiteet
-
Mittarit
-
Seuraavat askeleet
Digitaalinen maailma muuttuu jatkuvasti ja sen takia
kovin staattinen strategia ei ole oikea tie – siksi strategiaa tehdessä tulisi
hyödyntää Capgeminin selvityksessä esille nostettuja seikkoja. Sähköinen
liiketoiminta ei ole irrallinen osa yrityksen ”oikeasta” strategiasta, vaan
kaikessa mukana oleva, vähän niin kuin henkilöstö.
Loppukaneetti
Jos nyt vielä loppuun oma pohdinta. E-strategia sanana
viittaa siihen, että digitaalisuus ja sähköinen liiketoiminta vaativat oman
strategian. Eli siinä nimenomaan irrotetaan ”E” yrityksen ”oikeasta”
strategista. Näkisin, että digitaalisuus on täysin oleellinen osa minkä tahansa
yrityksen liiketoimintaa. Noinkohan nyt kaksi-vuotias diginatiivi poikani
miettii e-strategiaa irrallisena osana yrityksen liiketoiminnasta kasvettuaan
isoksi? Se on vähän kuin rakennusfirma tekisi irrallisen työkalustrategian.
Kommentit ovat toki tervetulleita!
Hyvä e-strategia ottaa kantaa ja linjaa yrityksen kaikkiin muihin strategisiin linjauksiin. prosessit, henkilöstö, talous, tietotekniikka). E-strategia ja markkinointistrategia ovat vahvasti kytkettynä toisiinsa eikä niitä voi käsitellä irrallisena. Yksi e-strategian merkittävimmistä osa-aluiesta on myös osaamisen varmistaminen ja päätös siitä mitä tehdään itse ja mitä ulkoistetaan.
VastaaPoistae-strategia määrittää siis viitekehyksen miten ja millä tavoin sekä missä sidosryhmäverkostossa yritys tekee sähköisestä liiketoiminnasta liiketoiminnassaan menestystekijän, linjaa suunnitelmien sisällöt myyntiin, markkinointiin ja tietoteknisiin hankinoihin sekä henkilöstön osaamisen nostamiseen.