keskiviikko 20. helmikuuta 2013

Kotitehtävä 4

Vuoria Engelbergissä







Markkinointisuunnitelma aei ja aji

Paul Smith ja kumppanit korostavat kirjassaan Strategic Marketing Communications (1999) yrityksen kokonaisvaltaisen kommunikoinnin tärkeyttä. Kaikki mitä yritys tekee kommunikoi jotain – tahallisesti tai tahattomasti. Ihan niin kuin esimerkiksi ihmisen vaatteet tai kävelytyyli kertovat ihmisestä paljon jo ennen kuin hän on edes avannut suutaan.

Hallintaa

Markkinoinnin avulla pyritään ohjaamaan asiakkaiden mielipiteitä yrityksestä tai sen tuotteista. Koska asiakkaalle syntyy joka tapauksessa jonkinlainen mielikuva, on parempi että se tehdään hallitusti ja ohjatusti tietyn suunnitelman mukaisesti. Tätä varten tarvitaan markkinointisuunnitelma. Tai ainakin tarvittiin ennen. Maailma, ja sen mukana eri viestinnän keinot, on muuttunut. Pystyykö asiakkaiden mielikuvaa yrityksestä enää ohjaamaan samalla tavalla kuin ennen?

Propagandaa

Smith ja kumppanit pohtivat, onko markkinointi vain propagandaa tai jollain tavalla ihmisten huijausta. Aikaisemmin tällä propagandalla saatettiin saada ihmiset ostamaan yrityksen tuote, vaikka se olisi ollut huonompi kuin kilpailijan. Toimintaympäristö on kuitenkin muuttunut radikaalisti viimeisen 10 vuoden aikana. Internet mahdollistaa kuluttajien laajan tiedonvaihdon ja tuotteiden vertailun.

Viidakkorumpu

Myykö hyvä tuote itse itsensä? Leviääkö sana sosiaalisessa mediassa niin tehokkaasti, että normaali mainonta on turhaa? Onko markkinointi siis oikeastaan vain ja ainoastaan hyvän tuotteen rakentamista? Entäpä jos yritys etsii oleelliset mielipidevaikuttajat, antaa heille (loistavan) tuotteensa kokeiltavaksi, ja antaa lopun tapahtua itsekseen. Tässä on toki riskinsä – myös negatiiviset mielipiteet leviävät helpommin nykyään. Tähän ainakin kannattaa varautua jonkinlaisella strategialla.

Steve Jobs

Kuten Mirka kirjoittaa Digimarkkinointia blogissaan, on markkinointisuunnitelmaa edeltävä koko yrityksen strategia ratkaisevassa asemassa. Jo siinä vaiheessa ratkaistaan tavoitteet, kohderyhmät ja sitä kautta tuote ja sen muoto. Ajatus siitä, että ensin on tuote ja sitten tehdään markkinointisuunnitelma onkin ehkä juuri se vanhentunut ajatusmalli. Tuotteen pitää vastata asiakkaiden tarpeisiin tai kuten Steve Jobs aikoinaan korosti, itse asiassa tuotteen pitää vastata jopa niihin tarpeisiin mitä asiakkaat eivät edes tiedä omaavansa.

Anteeksi

Tässä vaiheessa nyt kuitenkin lopetan tämän masentavan blogikirjoituksen kirjoittamisen, koska se on minun, mutta ennen kaikkea sinun ajanhukkaa. Ole hyvä ja siirry lukemaan vaikkapa edellä mainitun Steve Jobsin ajatuksia. Niistä saataa vaikka oppiakin jotain.

aei - aika ennen internettiä
aji - aika jälkeen internetin

Ps. Mikä on mielestäsi paras piirakkaresepti?

3 kommenttia:

  1. Upea lopetus x 2 Sanoisinko jopa LOL.

    Onko muuten käyttämäsi kuvan tekijänoikeudet hallussa?

    VastaaPoista
  2. Oma kuva - Engelbergistä viime vuodelta.

    VastaaPoista
  3. Kiitos Jukka, erinomainen intro erinomaisen ajattelija Jobsin seuraan ;-)))!

    VastaaPoista

Google Analytics Alternative